Att leva med funktionshinder

I onsdags var det en ganska annorlunda skoldag med ett tema som inriktades på att försöka förstå hur det kan vara att leva med ett funktionshinder. Dagen inleddes med en föreläsning av Peter Ojala på Moliden och därefter fick sjuor och åttor gå tillbaka till skolan för att där få lyssna till människor som har lärt sig leva med fuktionshinder. De fick även prova på hur det är att åka rullstol och även att gå med rullator. De fick också se att till exempel elektroniskt öppningsbara dörrar kan ha sina brister då man som rullstolsbunden inte själv hinner ta sig ut genom dörren på den tid som dörren är inställd på. Niorna fick hålla till godo på Moliden vid tre stationer där de dels träffade några som på ett pedagogiskt vis förklarade hur det är att leva med hörselnedsättning men också att det finns modern utrustning att få hjälp av idag. För att förstå hur det är att vara synskadad fick de också prova på att köra ”Goldball”, en bollsport för synskadade. Eleverna fick då ta på sig glasögon som man inte såg något igenom. Bollen hade en slags bjällra i sig och meningen var alltså att rulla bollen i mål medan motståndarlaget skulle stoppa bollen genom att lyssna in var den befann sig.

På den tredje stationen fick de träffa Peter Ojala, en man som efter en olycka blev förlamad i benen. Numera tillhör han eliten i kälkhockey, en sport som enligt honom själv är det jobbigaste han har gjort. Eleverna fick testa på att spela basket, rugby och innebandy sittandes i rullstolar! Väldigt uppskattat av samtliga klasser. Även jag fick testa på detta och känna hur otroligt svårt det var att kontrollera en boll samtidigt som man sitter i en rullande rullstol.

Detta är något som nu har pågått ett flertal år och jag tror att det är ett väldigt bra initiativ som bör återkomma nästa år. Det ger eleverna en ökad förståelse för att funktionsnedsättningar kan drabba vem som helst. Jag hoppas att många elevers fördomar mot  människor som lever med funktionshinder har fått sig en törn.

Tack för mig!